Program Airbus A340 ruszył w 1987 roku. Pierwszy A340 wzbił się w powietrze w kwietniu 1992 roku. W 1993 roku ustanowił rekord najdłuższego lotu bez międzylądowania, pokonując dystans pomiędzy Paryżem i nowozelandzkim Auckland. Dwusilnikowy Boeing 777 został wprowadzony na rynek dwa lata później. Mógł zabrać tyle samo pasażerów, ale zużywał zdecydowanie mniej paliwa.
Klientem uruchomienia była niemiecka Lufthansa. Początkowo samolot produkowano w wariantach -200 i -300. W 2001 r. Airbus certyfikował wariant -600, który był najdłuższym komercyjnym samolotem świata. Rok później do służby wszedł wariant -500, który wtedy dysponował największym zasięgiem spośród wszystkich maszyn pasażerskich. Obecnie produkowane są warianty -300 (najpopularniejszy), -500 i -600.
Wszystkie Airbusy A340 posiadają cztery silniki odrzutowe. Warianty -200 i -300 były napędzane jednostkami produkcji CFM International. W nowszych wariantach montowane są silniki Rolls-Royce Trent 500.
Airbus do października br. przyjął 379 zamówień na samoloty rodziny A340, z czego 375 zostało już dostarczonych. Tylko 10 maszyn zostało wycofanych z lotów. Obecnie we flotach przewoźników znajduje się 237 A340-200 i -300 oraz 128 A340-500 i -600. Najwięcej posiada Lufthansa (50 sztuk), Iberia (36 sztuk) oraz Virgin Atlantic (24 sztuki).
Podczas gdy nowe samoloty nie będą już powstawać, Airbus będzie nadal w pełni wspierał technicznie obecną flotę A340 tak długo jak tylko przewoźnicy będą z niej korzystać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz