Samoloty, których używał LOT w 1930 r.
- 16 szt. Junkersów F 13
- 6 szt. Fokkerów F.VIIaW 1930 r. do LOTu dołączyło 10 samolotów Fokker F.VIIB/3M. Polskim samolotem we flocie LOTu był 4-miejscowy PWS-24.W. Później do floty dołączyło jeszcze 6 samolotów PWS-24.W, które obsługiwały trasy krajowe od 1 maja 1933 r. LOT obsługiwał między innymi takie trasy krajowe jak:
- Warszawa - Kraków - Katowice
- Katowice - Poznań
- Poznań - Bydgoszcz
- Poznań - Gdańsk
- Gdańsk - Warszawa - Bydgoszcz
Uruchomiono również nowe trasy zagraniczne. M. in. połączenie do Tallina przez Wilno i Rygę, do Helsinek, uruchomiono również loty do Berlina. W ramach modernizacji floty w latach 30. zakupiono 2 samoloty Douglas DC-2, które wówczas były jednymi z najbezpieczniejszych samolotów pasażerskich ma świecie. Swoje operacje rozpoczęły w sierpniu 1935 r. W 1936 r. do Douglasów dołączyły cztery dwusilnikowe Lockheedy L10A "Electra" wyposażone w 10 miejsc na pokładzie. W następnym roku do floty dołączono kolejne sześć samolotów Lockheed L10A. W 1938 r. dołączono do floty 14-miejscowe Lockheed`y L-14H "Super Electra". W tym samym roku LOT uruchomił nowe połączenia do:
- Wenecji
- Rzymu
- Kopenhagi
- Bejrutu
Samolot Douglas DC-2 przed II Wojną światową
W 1940 r. planowane było otworzenie połączenia nad południowy Atlantyk, jednak plany uniemożliwiła II Wojna Światowa. Wtedy LOT zmuszony był zawiesić działalność operacyjną. Część samolotów opuściła Polskę, a część została zniszczona na ziemi wraz z cała infrastrukturą techniczną. Dopiero pod koniec II Wojny Światowej reaktywowano Polskie Linie Lotnicze. Nastąpiło to 6 marca 1945 r. Wtedy jeszcze LOT nie posiadał żadnych maszyn. Po otrzymaniu od Wojska Polskiego samolotów typu Lisunow Li-2 oraz Polikarpow Po-2 uruchomiono już 1 kwietnia 1945 r. trasę krajową ze Szczecina przez Poznań do Warszawy, zaś miesiąc później odbył się pierwszy międzynarodowy lot z Warszawy do Berlina. Następnie rozpoczęto loty do:
- Paryża (8 czerwca)
- Pragi (7 czerwca)
- Sztokholmu (9 czerwca)
Po wojnie LOT zakupił 13 Douglasów DC-3 i 5 francuskich samolotów typu SNCASE-SE-161 "Languedoc". Po otrzymaniu tych samolotów LOT uruchomił kolejne połączenia:
- Bukareszt (24 maja 1947)
- Belgrad (8 maja 1947)
- Kopenhaga (12 listopada 1947)
- Bruksela (12 czerwca 1949)
W 1949 r. LOT zakupił 5 radzieckich samolotów Ił-12B. 2 listopada 1953 rozpoczęto regularne operacje do Sofii, a od 22 lipca 1955 do Moskwy. W 1955 r. LOT wymienił Iły 12B i Li2 na nowe Iły 14P. 1 czerwca 1957r. otworzono połączenie lotnicze z Atenami, a cztery miesiące później odkupiono od belgijskiej Sabeny trzy brytyjskie Covair`y CV240. Następnie zaczęto latać do:
- Londynu (1 kwietnia 1958)
- Zurychu (1 listopada 1958)
- Amsterdamu {1 czerwca 1959)
- Rzymu (23 czerwca 1960)
W pierwszej połowie lat 60. dokupiono jeszcze dwie sztuki Convair'ów, oraz dokonano zakupu trzech Iłów 18. Samoloty te charakteryzowały się dosyć długim zasięgiem jak na ówczesne czasy. LOT na tym samolocie otworzył połączenie do Kairu (od 17 czerwca 1963). Do floty lotu dołączyły również trzy sztuki używanych samolotów Vickers Viscount 804. Jednak niecały miesiąc po zakupie Viscount'ów w jednego podczas lotu trafił piorun. Lata 60. XX w. dla LOTu były czasem wielkich przemian. Inaugurowano wiele nowych połączeń, unowocześniano flotę, dzięki czemu samoloty LOTu były coraz większe i szybsze.Wówczas do LOTu trafiały tylko maszyny radzieckie. Następne zainaugurowane połączenia:
- Zagrzebia (7 kwietnia 1965)
- Helsinek (3 czerwca 1965)
- Mediolanu (7 września 1965)
- Frankfurtu (7 września 1965)
- Bejrutu (13 września 1966)
Samolot Ił-18 w powojennych barwach LOTu
Pod koniec 1966 r. LOT do floty dołączył samoloty An-24W, które obsługiwały loty krajowe. Rozpoczęto loty do Leningradu (od 14 maja 1968) i do Kijowa (od 1 lipca 1968). W 1969 r. do floty LOTu dołączyły pierwsze odrzutowe samoloty typu Tupolev Tu-134. W następnych latach siatka LOTu systematycznie się powiększała. Otworzono m. in. loty do:
- Stambułu (2 kwietnia 1969)
- Genewy przez Zurych (11 maja 1970)
- Madrytu przez Zurych (11 maja 1970)
- Hamburga (3 stycznia 1972)
- Bagdadu (16 grudnia 1972)
LOT od długiego czasu planował loty za Atlantyk. LOT po otrzymaniu radzieckich samolotów dalekiego zasięgu typu Iljuszyn Ił-62 zainaugurował 16 kwietnia 1973 pierwsze w historii LOTu połączenie dalekodystansowe z Warszawy do Nowego Jorku. Podczas pierwszego lotu wskaźnik wypełnienia miejsc w samolocie (ang. load factor) wyniósł ok. 80 %. Podczas lotu do Nowego Jorku odbywało się międzylądowanie w Shannon (Irlandia) w celu uzupełnienia paliwa na dalszy lot. Rejs za Atlantyk trwał około 8-godzin. Iły-62 skierowano również do obsługi połączeń z Warszawy do Londynu, Moskwy, Mediolanu i Paryża.
Ił-62 w starych barwach LOTu
Samoloty Tu-134 zastąpiono ośmioma egzemplarzami nowych samolotów Tu-134A. Rozpoczęto loty do Damaszku. Krótko po inauguracji lotów transatlantyckich LOT przewiózł swoje 10-milionowego pasażera w powojennej historii. 5 Czerwca 1974 połączenia Warszawa-Wiedeń przedłużono do Tunisu i Algieru.26 czerwca 1974 r. rozpoczęto rejsy do Kolonii oraz wprowadzono usługę POST-LOT, która polegała na nocnym przewożeniu poczty.. 4 czerwca 1976 LOT zainaugurował loty do Montrealu. 15 września 1977 r. w rozkładzie lotów pojawiło się połączenie Warszawa - Bagdad - Dubaj - Bombaj - Bangkok. Była to najdłuższa trasa w historii LOTu (10 300 km), a obsługiwał ją oczywiście Ił-62. LOT planował również otworzyć połączenia z Warszawy do Japonii i Australii. Od 1 stycznia 1979 r. LOT odwołał wiele połączeń krajowych oraz zagranicznych z powodu silnych opadów śniegu. Zima 1979/80 również daje we znaki LOTowi. Kilka samolotów wypada z pasów startowych podczas lądowania, są również problemy z ich uruchomieniem. 14 marca 1980 r. podczas podchodzenia do lądowania w Warszawie rozbił się Iljuszyn Ił-62 Mikołaj Kopernik. Samolot wykonywał rejs LO007 z Nowego Jorku do Warszawy. Zginęło 87 osób, w tym Anna Jantar oraz drużyna amerykańskich bokserów. LOT po tej katastrofie wymienił samoloty Ił-62 na samoloty Ił-62M. Samoloty te były wyposażone w silniki Sołowiov D30-KU, które były mniej paliwożerne od swoich poprzedników. W 1985 r. do LOTu trafiają samoloty Tu-154B czarterowane od Aerofłotu. W 1986 r. LOT otrzymuje maszyny Tu-154M.
W dniu 9 maja 1987 wydarzyła się kolejna, tym razem najtragiczniejsza do dnia dzisiejszego katastrofa lotnicza na polskim niebie. Iljuszyn Ił-62M rozbił się w Lesie Kabackim w Warszawie podczas awaryjnego lądowania. Samolot wystartował z Warszawy do Nowego Jorku, jednak nad Grudziądzem w samolocie awarii uległy dwa silniki. Mimo wielkiej pracy pilotów samolot rozbił się 5 km od progu pasa 33 na Okęciu. Zginęły wówczas 183 osoby, wszyscy znajdujący się na pokładzie.
W 1988 r. LOT przez krótki okres operował na samolocie Douglas DC-8, który należał do kanadyjskich linii Arrow Air. Pod koniec lat 80. po zmianie ustroju politycznego LOT złożył pierwsze w historii zamówienie na 2 samoloty typu Boeing 767-200ER i na 1 typu Boeing 767-300ER, które napędzały silniki General Electric CF6-80C2. Nowe samoloty dalekodystansowe miały zastąpić wysłużone Iły-62M, ponadto miały większy zasięg oraz spalały mniej paliwa. Pierwszy Boeing 767-200ER o znakach SP-LOA dotarł do Warszawy 14 kwietnia 1989 r. W 1990 r. LOT przestaje czarterować samoloty Tu-154B od Aerofłotu.
LOT oferował również rejsy do Los Angeles, Detroit i Toronto, które obsługiwał Ił-62M. Możliwe było także otwarcie połączenia dalekowschodniego. Zaś Antonowy An-24 zastąpiły francusko-włoskie ATRy 72-200, turbośmigłowe samoloty, które zabierały na pokład ok. 70 pasażerów. Pierwszy z nich zasilił flotę LOTu w dniu 31 lipca 1991 r. W roku 1992 rozpoczęto wymianę samolotów Tu134A i Tu154M na Boeingi 737-300 i -400 i -500. W listopadzie 1992 r. LOT stał się spółką akcyjną. W 1992 r. LOT w miarę otrzymywania nowych samolotów stopniowo wycofuje przestarzałe Tu-134A oraz większe Tu-154M. W latach 1994 - 1996 LOT leasinował trzy Douglasy DC-10 od linii Malaysia Airlines.
Boeing 737-45D SP-LLC
W 1996 LOT wycofuje ostatniego Tu-154M. 1 lipca 1997 r. LOT utworzył własną spółkę zależną EuroLOT. (IATA:K2/ICAO:ELO). Do EuroLOTu przeszły ATRy, dotychczas będące we flocie LOTu. EuroLOT wykonuje połączenia krajowe dla LOTu.
ATR 72-202 w barwach EuroLOTu
5 sierpnia 1999 do LOTu trafia pierwszy z 14 zamówionych embraerów 145.
26 października 2003 r. LOT staje się pełnoprawnym członkiem aliansu lotniczego STAR ALLIANCE, będąc jego 14. członkiem.
15 marca 2004 r. do LOTu trafia pierwszy Embraer 170 o znakach SP-LDA. LOT był pierwszą linią lotniczą, która wprowadziła ten samolot do reguralnych operacji lotniczych (ang. Lauch Customer).
Embraer 170 SP-LDB
W 2004 r. LOT uruchamia tanie linie lotnicze Centralwings. 7 sierpnia 2005 r. LOT podpisał umowę na zakup 8 samolotów Boeing 787 Dremliner.
Boeing 737-400 linii Centralwings
Pierwotnie samoloty miały być dostarczone w 2009 r. jednak z powodu opóźnień w projekcie, nowe samoloty LOT otrzyma dopiero w 2012 r. W 2008 r. LOT otwiera połączenie dalekowschodnie do Pekinu, jednak po 3 miesiącach ze względu na swoją nierentowność LOT zawiesza to połączenie. 26 marca 2009 r. upadają linie Centralwings. W sezonie letnim 2009 debiutuje LOT Charters. W 2009 r. na obchody 80-lecia istnienia LOTu Boeing 737-45D SP-LLC otrzymał specjalne złote malowanie.
Boeing 737-4Q8 SP-LLK należący do linii LOT Charters.
Boeing 737-45D SP-LLC w złotych barwach
W listopadzie 2010 r. LOT ponownie uruchamia połączenie na daleki wschód, tym razem do Hanoi. Rejsy odbywają się Boeingiem 767 trzy razy w tygodniu. Również w listopadzie uruchomiono loty do Kairu. W 2011 r. LOT uruchomił kilka połączeń na Bliski Wschód, m. in. do Tbilisi, Erywania, Damaszku.1 kwietnia 2011 r, z lotniska w Warszawie odleciał po raz ostatni w
barwach LOTu, Boeing 767-319ER, o rejestracji SP-LPF. Samolot został
następnie przekazany liniom North American Airlines.
10 kwietnia 2011 r. LOT otrzymał pierwszy egzemplarz samolotu typu Embraer 190 o znakach SP-LNA.
W dniu 15 kwietnia 2011 r. LOT oficjalnie wycofał z eksploatacji samoloty Embraer 145.
Embraer 190 SP-LNA
30 czerwca 2011 roku w Warszawie został zaprezentowany nowy Embraer 195
(SP-LNB) w okolicznościowym malowaniu, promującym Polskę. W sierpniu LOT otrzymał 3. maszynę E195.
Embraer 190 SP-LNB
Miejsce pasażera w samolocie Embraer 145
siedziba Polskich Linii Lotniczych LOT
Flota LOTu (stan na 7.10.2011)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||